Je hebt onderzoek en je hebt onderbuik

Je hebt onderzoek en je hebt onderbuik

Een tijdje terug gaf ik een workshop over narratief onderzoek aan de afdeling Kwalitatief Onderzoek van een groot en gerenommeerd marktonderzoeksbureau.*) Na een inleiding over waar je narratief onderzoek voor kunt inzetten en wat je dan met de resultaten kunt doen, ging ik over op de techniek van de narratieve analyse. Ik heb een systematiek ontwikkeld waarmee je vanuit verschillende invalshoeken verhalen kunt analyseren, namelijk op thema’s (wat), perspectieven en posities (wie) en overtuigingskracht (hoe); zo kun je mooie patronen op het spoor komen. Ik dacht redelijk snel over te kunnen stappen naar die tweede analyse en zei zoiets als: “De thematische analyse is feitelijk wat jullie normaal gesproken in kwalitatief onderzoek doen en daarvoor kun je elke systematiek voor coderen gebruiken, bijvoorbeeld uit Miles en Huberman of de grounded theory zoals die ook is beschreven in het boek van Hennie Boeije. De tweede analyse …” Hier dwong een blik op mijn publiek me echter om te stoppen. De aanwezigen staarden me glazig aan, een zacht gemurmel steeg op tot iemand de moed opvatte om te vragen wat blijkbaar iedereen bezighield: “Hoe analyseer je systematisch kwalitatieve data?” Mijn beurt voor verbazing. Waar was ik nu weer terechtgekomen? Ik zat hier toch bij een van de grootste marktonderzoeksbureaus van Nederland, met ook multinationals en de rijksoverheid als opdrachtgevers? Hoezo “Hoe analyseer je systematisch kwalitatieve data?” Jullie worden er toch fors voor betaald om dat te doen, dag in en dag uit?

Wat volgde was voor mij een van de meest ontluisterende momenten uit mijn leven.

Lees verder op floorbasten.nl.

Tags: